Els ordinadors i els mòbils en el laboratori de física

Aquest dissabte passat, 17 de març, s’ha realitzat la Jornada de Didàctica de les Ciències que anualment organitza l’equip de ciències de l’ICE de la Universitat de Lleida, amb el suport del CRP del Segrià.

La conferència central ha estat a càrrec de José Luis Cebollada, professor de secundària i coordinador del programa Ciencia Activa del Departamento de educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Aragón, i va tenir per títol: Enseñar ciencias a los nuevos inquilinos del hotel eléctrico. Ens el varem passar de meravella: varem riure, també plorar una mica i, sobre tot, aprendre molt sobre com enfocar l’ensenyament de les ciències a l’alumnat dels nostres dies.

Posteriorment es va fer una exposició de posters i es van desenvolupar una sèrie de tallers (veure fulletó). En els propers dies els companys de l’ICE ficaran tota la informació sobre el desenvolupament de la jornada en el seu bloc.

Vaig tenir l’honor de dirigir un dels tallers, que vaig titular: Per a què pot servir un ordinador (portàtil) o/i un telèfon (mòbil) en l’experimentació a les classes de Física?. Basant-me en que gaire bé tots els professors tenen al laboratori un ordinador i un mòbil a la butxaca, i que, per tant, aquestes eines s’han convertit en el material d’experimentació més accessible, en el taller vaig intentar aportar idees per a la seva utilització en la experimentació en física.

Vaig avisar amb antelació a la possible audiència que no parlaríem dels sensor i les consoles Multilog, ni dels aplets o de la recerca d’informació en internet, sinó de:

  • de la pròpia utilització de l’ordinador i el telèfon com a sensors, a través de l’entrada de so i la webcam o càmera fotogràfica, o dels sensors més sofisticats dels nous telèfons, com l’acceleròmetre, el GPS, etc, el que permet fer experimentació en diversos camps de la Física, des de la mecànica a les ones, per exemple,.
  • de com poden substituir a alguns aparells de laboratori, com l’oscil·loscopi, el generador de funcions, el cronòmetre, el sonòmetre o el luxòmetre, per exemple

 

En la penúltima diapositiva de la presentació s’idica el programari complementari a la utilització de l’ordinador com aparell de laboratori:  El programa Audacity, de tractament de so es troba només ficant el seu nom. Winoscillo, és un bon simulador d’oscil·loscopi, encara que està en francès i s’ha d’estudiar el seu manual http://perso.numericable.fr/~haasjn/haasjn/WinOscillo/.

Realtime analyzer, generador de sons, s’ha de buscar escrivint DSSF3 installer. El programa d’anàlisi de vídeos i generador de simulacions Tracker i també el SciDavis, que és un software pel tractament de dades numèrica i gràficament estan relacionats a l’entrada Anàlisi de video en Windows. Per últim, una bona pàgina amb il·lusions òptiques és la de Michael Bach.

Respecte a les aplicacions (apps) a utilitzar amb el telèfon mòbil, adreço als repositoris (markets) que hi ha a disposició de cadascú dels sistemes operatius amb els que funcionen els nous mòbils. Només, sabent el que pot fer el mòbil (de quins sensors disposa), es busca al repositori per l’aplicació que es vulgui. Es comença buscant en castellà, per exemple, luxómetro, després, si no es troba, es passa a l’anglès i, en últim extrem se li demana a un adolescent que faci la búsqueda.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s